Service

Service

 

Behöver din cykel service?
En väl fungerande cykel är trevligare att cykla på.
Jag kan hjälpa dig med det mesta från punktering till hjulbygge.

Vill du lära dig att lag en punktering så kan du få en del tips här nedan.


 Att laga en punktering

Det är en hel del att tänka på när det gäller att laga en punktering.
Ta tid på dig, ta ett steg i sänder, håll rätt på lösa delar.
Bekanta dig med din cykel, se efter vilka verktyg du behöver.
Då fixar du att lage en punktering om det skulle hända.

Först en enkel arbetsgång, sedan lite mer ingående om olika moment.

Vänd cykeln upp och ner, det är enklast att ta bort det aktuella hjulet då.
Ta av däcket på en sida, med däckavtagare, var rädd om slangen.
Lossa ventilen, håll rätt på ventildelarna.
Plocka ut slangen och leta upp hålet, laga.
Återmontera slangen, lättare om lite luft pumpas i, bara så att slangen fylls.
 Montera däcket, utan verktyg.
Sätt hjulet på plats.
God fortsatt tur!

Verktyg
15 mm fast nyckel eller skiftnyckel till hjulbultar
Lämplg skruvmejsel flat eller stjärna, fast nyckel 8 mm eller 10 mm, skiftnyckel till bromsarm, växelbox
Däckavtagare
Lagningslappar
Pump, som passar tlll ventilen


Att hitta hålet
Pumpa upp slangen, undersök, lyssna, håll mot kinden. Det kan vara knepigt att hitta ett litet hål. Enklast om det är möjligt att hålla slangen under vatten, då syns bubblorna tydligt.

Laga

Rugga upp ytan med sandpapper, stryk på solution, låt torka någon minut. Lägg på laglappen, pressa med tumme och pekfinger för att påskynda vulkningen.
Nu finns laglappar som inte kräver solution.

Ventil
Det finns tre varianter
Vanlig cykelventil
Bilventil
Racerventil, en mutter låser käglan i ventilen, den måste lossas, annars går det inte att få luft.

Extra slang
Är du på tur kan det vara enklast att montera en ny slang och laga den trasiga när du nått dagens färdmål.

Däcket
Glöm inte att undersöka däcket, både ut och insida, så att inget vasst föremål sitter kvar och kan orsaka en ny punktering.
Montera alltid utan verktyg, bara med händerna, med verktyg är det väldigt lätt att nypa hål på slangen.
Det kan vara svårt att få på den sista biten. Det går lättare om den del av däcket som redan är på plats, trycks in mot fälgens mitt, då spänner den sista biten inte så hårt. (Se hur de lägger på bildäck på en fälg)
När däcket är på plats, se till att det sitter rätt på fälgen.

Lufttryck
Lämpligt lufttryck står på däckets sida.

Fälgbroms
Har cykeln fälgbromsar, koppla loss bromsvajern, så att bromsklossarna inte hindrar när hjulet tas bort, speciellt då hjulet återmonteras med luft i däcket.

Fotbroms
Har cykeln fotbroms måste bromsarmen lossas innan det går att ta bort hjulet.

Navväxel
Här måste växelvajern lossas alternativt växelboxen tas bort, lättast om växelvjern inte har någon spänning, oftast på högsta växeln.
Tappa inte bort växelstiftet, -stiften som går in i navet, när växelboxen är borttagen.
Vid Nexusnav, (ej Nexus-3 som har växelbox) dra ur vajerhöljet från fästet, armen, där det sitter fast vid navet. Nu blir det lättare att kroka av vajern där den sitter fast i navet, då det inte är någon spänning på den.

Navdynamo
Är det ett framhjul som har navdynamo, koppla bort sladen till belysningen, från navet.

QR, quick release, snabbkoppling

Fäll ut hävarmen, ev. släpp på muttern på motsatta sidan, för att få loss hjulet.

Kedjeväxel
Lägg kedjan på den minsta kuggkransen, lättast att få bort hjulet då.

LYCKA TILL!