Elcyklar

 


 

Pengarna som naturvårdsverket delat ut som elcykelbidrag är nu slut.
Men det är ju fortfarande en vinst att köpa cykel med eller utan el. Vinst för miljö och hälsa.

 

Elassisterade cyklar blir allt vanligare,  vardagscyklingen underlättas.
Dagens batteri är ofta kraftfulla, klarar även längre turer.

Idag har de flesta tillverkare elassisterade cyklar i sitt modellprogram,
Det finns även möjlighet att komplettera din befintliga cykel, med elassistans.
Jag kan ta fram cyklar från t.ex
 Helkama, Merida, Marvil, MATE, Flyer, Batavus

Här under några cyklar jag har hemma.

 


MATE  City är danskutvecklad, lätt att ta med, då den är vikbar, har 20″ hjul, skivbromsar, fjädring fram o bak, USB port för att ladda t.ex. mobilen 
Batteriet ligger i ramen, 36V, 10,4 Ah, körsträcka ca 55 km på en uppladdning, Motorn sitter i bakhjulet.
Jag har den i färgerna , vit, svart och röd. Pris ca 11900 kr

 

 

 

Finska HELKAMA har tillverkat Jopo modeller sedan 1960-talet.
Här en av de senaste versionerna med elassistans.
Motor och batteri från Panasonic, driver direkt på kedjan.
Smidig i stan med sina 24″ hjul och 3-växlar. Tidigare har den kostat 17 500 kr, nu 12 000 kr

 

 

Batavus Torino.
Motorn sitter i framhjulet,  med 5 effektlägen,
räckvidd upp till 7 mil på en laddning (läge 1 normal väg).
7-växlar och fotbroms, Hydralisk fälgbroms på framhjulet.
Styret kan låsas för att lättare lasta i korgen utan att cykeln vill välta
Pris: ca 17500 kr

Att konvertera en befintlig cykel med elassistans är fullt möjligt.
Pendix har en fin lösning för detta.  Motorn placeras i vevpartiet, batteriet på lämplig plats på ramen. Det behövs ingen kontrollenhet på styret, välj bara effektläge på batteriet, eko, smart eller sport.
Pris: 1 490 € plus montering 500 kr.
Nu tillkommer en fraktkostnad från Tyskland om ca 400 €.
Batteriet klassas som farligt gods, därför är kostnaden hög.